Warriors of Faith

Simran- The Bond of Love



Simran is the ‘remembrance’ of Our True Father, Akaal Purakh Waheguru, Our Creator, our Preserver and Our Master.  


Simran is the bond between us and our father, it’s the bond of love which keeps us connected to him, always and everywhere. We don’t see him with our physical eyes, but truth is, Its He who is pervading everywhere, in skies, in stars and sun and moon, in breeze of wind, in flowers and plants and leaves, in mountains and forests, in birds and animals, in human beings and in Us.Its not He who is far, its we who are far from him. Its not his blessing vision which is not falling on us, its we who dont feel that Love and light falling on us.


Guru Nanak Dev Ji Maharaj says in His Baani---


ਸਿਰੀਰਾਗੁ ਮਹਲਾ 1 ਘਰੁ 4 ॥
ਤੂ ਦਰੀਆਉ ਦਾਨਾ ਬੀਨਾ ਮੈ ਮਛੁਲੀ ਕੈਸੇ ਅੰਤੁ ਲਹਾ ॥
ਜਹ ਜਹ ਦੇਖਾ ਤਹ ਤਹ ਤੂ ਹੈ ਤੁਝ ਤੇ ਨਿਕਸੀ ਫੂਟਿ ਮਰਾ ॥1॥
ਨ ਜਾਣਾ ਮੇਉ ਨ ਜਾਣਾ ਜਾਲੀ ॥
ਜਾ ਦੁਖੁ ਲਾਗੈ ਤਾ ਤੁਝੈ ਸਮਾਲੀ ॥1॥ ਰਹਾਉ ॥
ਤੂ ਭਰਪੂਰਿ ਜਾਨਿਆ ਮੈ ਦੂਰਿ ॥
ਜੋ ਕਛੁ ਕਰੀ ਸੁ ਤੇਰੈ ਹਦੂਰਿ ॥
ਤੂ ਦੇਖਹਿ ਹਉ ਮੁਕਰਿ ਪਾਉ ॥
ਤੇਰੈ ਕੰਮਿ ਨ ਤੇਰੈ ਨਾਇ ॥2॥
ਜੇਤਾ ਦੇਹਿ ਤੇਤਾ ਹਉ ਖਾਉ ॥
ਬਿਆ ਦਰੁ ਨਾਹੀ ਕੈ ਦਰਿ ਜਾਉ ॥
ਨਾਨਕੁ ਏਕ ਕਹੈ ਅਰਦਾਸਿ ॥
ਜੀਉ ਪਿੰਡੁ ਸਭੁ ਤੇਰੈ ਪਾਸਿ ॥3॥
ਆਪੇ ਨੇੜੈ ਦੂਰਿ ਆਪੇ ਹੀ ਆਪੇ ਮੰਝਿ ਮਿਆਨੁੋ ॥
ਆਪੇ ਵੇਖੈ ਸੁਣੇ ਆਪੇ ਹੀ ਕੁਦਰਤਿ ਕਰੇ ਜਹਾਨੁੋ ॥
ਜੋ ਤਿਸੁ ਭਾਵੈ ਨਾਨਕਾ ਹੁਕਮੁ ਸੋਈ ਪਰਵਾਨੁੋ ॥4॥31॥



We wish to see him, but we always try to see him outside of us, different from us. But Satguru Maharaj asked us not to see him different from us, but ‘within us’, and simran is the light which will remove the darkness from our minds, intellect and take us to the divine palace of Our Father to have his Darshan, within Our Own self.

     Books can be written on this topic, but this is not just about reading or writing books, or for showing to the world, this is not about boasting of your spirituality and religiousness to the world, of how many paath you did or how much you have done,  its all about Love, Love we have with our Father. Nothing except Pure Love can be the light, be the bond, be the ship which will take us to him, and that Pure Love, True Love, Deep Love we have for him is called Simran, when we live in his remembrance, longing for him, his vision, his merciful glance, the feeling of him placing his divine hand on our heads.

Simran is never without Love, without longing, without devotion. Waheguru Akaal Purakh is always and everywhere with us.
Once daas was sitting in Sangat of a Mahapurakh years ago, and I asked Mahapurkho, is there something Waheguru ‘can never do’?
They smiled and said, ‘Yes, He cannot do two things. One, he cannot throw you out of his creation, and second he cannot go far from you for even a second’!    
I and everyone else sitting there were amazed. Those who understood what they said were amazed, as these two bachans were ‘The Brahmgian’, the divine knowledge.
It is just the limit, the extent of Love we can imagine. Waheguru loves us so much that he cannot leave us for even a second, even if we don’t love him, remember him or thirst for his Darshan. Waheguru cannot throw us out of his creation as no part of this creation, not even an inch is without him.


ਤੂੰ ਸਭਨੀ ਥਾਈ ਜਿਥੈ ਹਉ ਜਾਈ ਸਾਚਾ ਸਿਰਜਣਹਾਰੁ ਜੀਉ ॥
ਸਭਨਾ ਕਾ ਦਾਤਾ ਕਰਮ ਬਿਧਾਤਾ ਦੂਖ ਬਿਸਾਰਣਹਾਰੁ ਜੀਉ ॥


Waheguru is everywhere, all the time, and when we start walking on his Path of love, Prem-Marag, these words become our own experience. As said earlier, much can be written, read, talked and listened, but Param-Anand is obtained only after the experience. Simran , true Simran with a heart full of love is the key, is the light.

These are some great words of Gurmukh Piare Bhai Sahib Bhai Vir Singh ji regarding Simran. I hope they’ll help us on our path to Waheguru.

1. ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਗੁਰੂ-ਮੰਤ੍ਰ ਹੈ ਇਸ ਦੇ ਸਿਮਰਨ ਨਾਲ ਸਭ ਕੁਝ ਪ੍ਰਾਪਤ ਹੋ ਜਾਂਦਾ ਹੈ ।
2. ਨਾਮ ਆਪ ਹੀ ਜਪਣਾ ਪੈਂਦਾ ਹੈ ।ਜਿਹੜਾ ਰੋਟੀ ਖਾਏਗਾ, ਉਹੀ ਰੱਜੇਗਾ ।
3. ਸਿਮਰਨ ਰਸਨਾ ਨਾਲ ਕਰਨਾ ਹੈ, ਫਿਰ ਇਹ, ਆਪ ਹੀ ਹਿਰਦੇ ਵਿੱਚ ਲਹਿ ਜਾਂਦਾ
ਹੈ। ਗੁਰਮੁਖਾਂ ਦੀ ਸੰਗਤ ਇਸ ਨੂੰ ਆਸਾਨ ਕਰ ਦੇਂਦੀ ਹੈ ।
4. ਵਾਹਿਗੁਰੂ-ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਕਰਨ ਦਾ, ਸਾਡੇ ਮਨ ਤੇ, ਹਰ ਹਾਲਤ ਵਿੱਚ ਅਸਰ ਹੁੰਦਾ ਹੈ
। ਇਸ ਨਾਲ ਸਾਡੇ ਵਿਚ ਕੋਮਲਤਾ ਆ ਜਾਂਦੀ ਹੈ, ਚੰਗੇ ਤੇ ਮੰਦੇ ਦੀ ਤਮੀਜ਼ ਹੋ ਜਾਂਦੀ ਹੈ ਤੇ ਮਨ ਬੁਰਾਈ ਤੋਂ ਪ੍ਰਹੇਜ਼ ਕਰਨ ਲੱਗ ਜਾਂਦਾ ਹ।
5. ਨਾਮ ਵਿੱਚ ਸ਼ਕਤੀ ਹੈ ਪਵਿਤ੍ਰ ਕਰਨ ਦੀ, ਬਦਲ ਦੇਣ ਦੀ । ਇਸ ਵਿੱਚ ਸ਼ੱਕ ਨਹੀ  ਜਿਨ੍ਹਾਂ ਵਿਚ ਨਾਮ ਜਪਣ ਨਾਲ ਤਬਦੀਲੀ ਨਹੀ ਆਈ, ਉਨ੍ਹਾਂ ਨੇ ਨਿਰਮਲ ਨਾਮ ਧਿਆਨ ਨਾਲ ਨਹੀਂ ਜਪਿਆ ।
6. ਸਿਮਰਨ ਪਹਿਲਾਂ ਮੈਲ ਕੱਟਦਾ ਹੈ, ਇਸ ਲਈ ,ਹੋ ਸਕਦਾ ਹੈ, ਇਸ ਵਿੱਚ ਪਹਿਲਾਂ ਦਿਲ ਨਾ ਲੱਗੇ । ਜੱਦੋਂ ਮਨ ਨਿਰਮਲ ਹੋ ਜਾਂਦਾ ਹੈ, ਤਾਂ ਸਿਮਰਨ ਵਿੱਚ ਰਸ ਆਉਣ ਲਗ ਪੈਂਦਾ ਹੈ, ਫਿਰ ਛੱਡਣ ਨੂੰ ਜੀਅ ਨਹੀਂ ਕਰਦਾ ।
7. ਦਿਲ ਟਿਕੇ ਜਾਂ ਨਾ ਟਿਕੇ, ਨਾਮ ਬਾਣੀ ਨਹੀਂ ਛਡਣੀ । ਜੋ ਲੱਗੇ ਰਹਿਣਗੇ, ਉਹਨਾਂ ਲਈ ਉਹ ਸਮਾਂ ਵੀ ਆਏਗਾ, ਜਦੋਂ ਮਨ ਦਾ ਟਿਕਾੳ ਪ੍ਰਾਪਤ ਹੋ ਜਾਵੇਗਾ । ਜੋ ਤੁਰੇ ਰਹਿਣਗੇ, ਭਾਵੇ ਮੱਧਮ ਚਾਲ ਹੀ ਸਹੀ, ਉਨ੍ਹਾਂ ਦੀ ਹੀ ਮੰਜ਼ਲ ਤੇ ਪਹੁੰਚਣ ਦੀ ਆਸ ਹੋ ਸਕਦੀ ਹੈ ।
8. ਨਾਮ, ਪਾਪ ਤੇ ਦੁਖ ਕੱਟਦਾ ਹੈ । ਸਿਮਰਨ ਦੇਹ ਨੂੰ ਵੀ ਅਰੋਗ ਕਰਦਾ ਹੈ ਤੇ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਦੇ ਨੇੜੇ ਵੀ ਲੈ ਜਾਂਦਾ ਹੈ, ਇਸ ਨਾਲ ਅਸੀਂ ਅੰਤਰਮੁਖ ਹੁੰਦੇ ਜਾਵਾਂਗੇ ।
9. ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਦਾ ਇਕ ਵਾਰੀ ਨਾਮ ਲੈ ਕੇ ਜੇ ਫ਼ੇਰ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਕਹਿਣ ਨੂੰ ਜੀਅ ਕਰੇ ਤਾਂ ਇਹ ਸਮਝੋ ਕਿ ਸਿਮਰਨ ਸਫਲ ਹੋ ਰਿਹਾ ਹੈ ਤੇ ਮੈਲ ਕਟ ਰਹੀ ਹੈ ਤੇ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਦਾ ਸ਼ੁਕਰ ਕਰੋ ਜੋ ਉਸਨੇ ਬੜੀ ਮਿਹਰ ਕੀਤੀ ਹੈ ਜੋ ਤੁਹਾਨੂੰ ਨਾਮ ਬਖਸ਼ਿਆ ਹੈ ਤੇ ਨਾਮ ਦਾ ਪਿਆਰ ਲਗਾ ਦਿੱਤਾ ਹੈ ।
10. ਸਿਮਰਨ ਦੇ ਅਭਿਆਸ ਨਾਲ ਤੁਸੀਂ ਪਰਮਾਰਥ ਦੇ ਰਸਤੇ ਤੇ ਤਰੱਕੀ ਕਰ ਰਹੇ ਹੋ , ਇਸ ਦੀਆਂ ਨਿਸ਼ਾਨੀਆਂ ਹਨ :



  •  ਇਕ ਵਾਰੀ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਆਖ ਕੇ ਫ਼ੇਰ ਵਾਹਿਗੁਰੂ ਕਹਿਣ ਨੂੰ ਜੀਅ ਕਰੇ

  •  ਨਾਮ ਵਿੱਚ ਦਿਨ-ਬ-ਦਿਨ ਭਰੋਸਾ ਵੱਧੇ ।

  •  ਵਿਕਾਰ, ਬੁਰਿਆਈਆਂ ਘਟਦੀਆਂ ਜਾਣ ।

  •  ਅੰਮ੍ਰਿਤ ਵੇਲੇ ਉਠ ਕੇ ਨਾਮ ਵਿੱਚ ਸੁਰਤ ਜੁੜੇ ਤੇ ਰਸ ਆਵੇ ।


11. ਨਾਮ ਨੇ ਸਦਾ ਨਾਲ ਰਹਿਣਾ ਹੈ, ਇਸ ਦੇ ਜਪਣ ਦੀ ਅੰਤਮ ਸੁਆਸਾਂ ਤਕ ਲੋੜ ਹੈ।ਇਸ ਲਈ ਜ਼ਰੂਰੀ ਹੈ ਕਿ ਗੁਰਸਿੱਖ ਗੁਰੂ ਗ੍ਰੰਥ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਦੀ ਬਾਣੀ ਦਾ ਪਾਠ, ਅਰਥ-ਵੀਚਾਰ ਸਹਿਤ, ਰੋਜ਼ ਜਿਤਨਾ ਵੀ ਹੋ ਸਕੇ,ਪਿਆਰ ਨਾਲ ਕਰਨ ।
12. ਗੁਰਬਾਣੀ ਨੂੰ ਵਿਚਾਰ ਕੇ ਅਮਲ ਵਿੱਚ ਲਿਆਉਣ ਨਾਲ, ਨਾਮ ਵਿੱਚ ਸੁਰਤ ਵਧੇਰੇ ਜੁੜਦੀ ਹੈ।
13. ਕੀਰਤਨ ਅਤੇ ਸ਼ਬਦ ਵੀਚਾਰ ਇਸ ਵਿੱਚ ਬਹੁਤ ਸਹਾਈ ਹੁੰਦੇ ਹਨ।
14. ਜਮਾਂ ਦੀ ਡਾਢੀ ਮਾਰ ਤੋਂ ਬਚਣ ਲਈ ਇਸੇ ਜੀਵਨ ਵਿੱਚ ਸਿਮਰਨ ਕਰਨਾ ਅਤਿ ਜ਼ਰੂਰੀ ਹੈ ।
15. ਜਿਸ ਤਰ੍ਹਾਂ ਆਪ ਜੀ ਹੋਰ ਸਾਰੇ ਕੰਮਾਂ ਵਾਸਤੇ ਉਦਮ ਕਰਦੇ ਹੋ, ਸਿਮਰਨ ਵਾਸਤੇ ਵੀ ਉਦਮ ਆਪ ਜੀ ਨੂੰ ਹੀ ਕਰਨਾ ਪਵੇਗਾ ।


ਸਿਮਰਨ ਨਾ ਕਰਨ ਵਾਲਿਆਂ ਲਈ ਗੁਰਬਾਣੀ ਵਿੱਚ ਹੁਕਮ :


ਪਰਮੇਸਰ ਕੈ ਦੁਆਰੈ ਜਿ ਹੋਇ ਬਿਤੀਤੈ ਸੁ ਨਾਨਕੁ ਆਖਿ ਸੁਣਾਵੈ ॥
ਅੰਗ 373
ਜਿਨੀ ਨਾਮੁ ਵਿਸਾਰਿਆ ਬਹੁ ਕਰਮ ਕਮਾਵਹਿ ਹੋਰਿ ॥ ਨਾਨਕ ਜਮ ਪੁਰਿ ਬਧੇ ਮਾਰੀਅਹਿ
ਜਿਉ ਸੰਨ੍‍ੀ ਉਪਰਿ ਚੋਰ ॥
ਅੰਗ 1247
ਜਿਨੀ ਨਾਮੁ ਵਿਸਾਰਿਆ ਸੇ ਹੋਤ ਦੇਖੇ ਖੇਹ ॥
ਅੰਗ 1006
ਜਬ ਲਗੁ ਹੁਕਮੁ ਨ ਬੂਝਤਾ ਤਬ ਹੀ ਲਉ ਦੁਖੀਆ ॥ ਗੁਰ ਮਿਲਿ ਹੁਕਮੁ ਪਛਾਣਿਆ ਤਬ
ਹੀ ਤੇ ਸੁਖੀਆ ॥
ਅੰਗ 400
ਤੇ ਗੁਰੂ ਸਾਹਿਬ ਜੀ ਦਾ ਹੁਕਮ ਤਾਂ ਇਕੋ ਹੀ ਹੈ :- ਏਕੋ ਨਾਮੁ ਹੁਕਮੁ ਹੈ ਨਾਨਕ
ਸਤਿਗੁਰਿ ਦੀਆ ਬੁਝਾਇ ਜੀਉ ॥
ਅੰਗ 72
ਹੁਕਮਿ ਰਜਾਈ ਜੋ ਚਲੈ ਸੋ ਪਵੈ ਖਜਾਨੈ ॥ ਖੋਟੇ ਠਵਰ ਨ ਪਾਇਨੀ ਰਲੇ ਜੂਠਾਨੈ ॥
ਅੰਗ 421/421
ਈਹਾ ਖਾਟਿ ਚਲਹੁ ਹਰਿ ਲਾਹਾ ਆਗੈ ਬਸਨੁ ਸੁਹੇਲਾ ॥
ਅੰਗ 13
ਉਦਮੁ ਕਰਹੁ ਵਡਭਾਗੀਹੋ ਸਿਮਰਹੁ ਹਰਿ ਹਰਿ ਰਾਇ ॥ ਨਾਨਕ ਜਿਸੁ ਸਿਮਰਤ ਸਭ ਸੁਖ
ਹੋਵਹਿ ਦੂਖੁ ਦਰਦੁ ਭ੍ਰਮੁ ਜਾਇ ॥
ਅੰਗ 456

Rememeber, path of Waheguru is path of Love, devotion, dedication, its not about the world, its about Him and Us. The day we realize the personal bond we have with our Loving Father, that is the day we'll experience Param-Anand.

One more thing, never feel alone on this path, Guru Nanak, Our True Master holds our hand on this Journey.

Kamaljeet Singh ShaheedSar




Posted by Kamaljeet Singh Shaheedsar on Monday, September 26. 2011



1 Comment for this entry

Display comments as Linear | Threaded

Add Comment

Submitted comments will be subject to moderation before being displayed.

Enclosing asterisks marks text as bold (*word*), underscore are made via _word_.
Standard emoticons like :-) and ;-) are converted to images.

To prevent automated Bots from commentspamming, please enter the string you see in the image below in the appropriate input box. Your comment will only be submitted if the strings match. Please ensure that your browser supports and accepts cookies, or your comment cannot be verified correctly.
CAPTCHA

Quicksearch

Search for an entry in Jatha Shaheedan:

Did not find what you were looking for? Post a comment for an entry or contact us via email!